Het kabinet gaat zijn aandelenbelang in KLM niet verkopen. Dat zei minister Wopke Hoekstra van Financiën. “Ik zie niet wat het toegevoegde belang is van verkoop van die 6 procent”, zei hij vrijdag na de ministerraad.
Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Gijs van Dijk (PvdA) verklaarden eerder op de dag op BNR Nieuwsradio dat zowel de Franse als de Nederlandse staat zijn belang in luchtvaartcombinatie Air France-KLM of KLM zou moeten afstoten. Zo wordt volgens hen een ongelijk speelveld voorkomen.
De Franse overheid is met een belang van circa 14 procent de grootste aandeelhouder in Air France-KLM.
De afgelopen periode heeft het kabinet zich ingezet voor KLM-topman Pieter Elbers. Die dreigde geen nieuwe termijn te krijgen. “We hebben twee bepaald niet makkelijke weken achter de rug”, aldus Hoekstra. Hij zei zich te blijven inzetten voor de Nederlandse belangen. Dat zal “soms nadrukkelijk” gebeuren.
Het is volgens hem vooral belangrijk dat ervoor gezorgd wordt dat Air France-KLM beter gaat presteren in Europa. Hij snapt dat de onderneming in zo’n concurrerende omgeving meer vraagt op het gebied van kostenefficiëntie en omzet, “maar tegelijkertijd moet dat hand in hand gaan met het waarborgen van de Nederlandse belangen”.
KLM presteert beter dan Air France
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM presteerde duidelijk beter dan zijn Franse zuster Air France, zo bleek afgelopen woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018.
KLM sloot het boekjaar af met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro. Daarmee presteerde de maatschappij iets minder dan een jaar eerder. Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, waarmee in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen euro minder werd verdiend.
Financieel directeur Frédéric Gagey sprak in een toelichting op resultaten van een "opvallend goed resultaat" voor KLM. De stakingen die Air France met de nodige kosten opzadelde noemde hij een vervelende herinnering uit het verleden. Het totale operationele resultaat van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen euro op jaarbasis. Onder de streep resteerde een bedrag van 409 miljoen euro. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen euro.
De brandstofrekening viel met krap 5 miljard euro ongeveer 451 miljoen euro hoger uit. Dit jaar wordt een verdere stijging van de tankbon verwacht. Verder viel de groei van Transavia op. De prijsvechter verwelkomde ruim 7 procent meer passagiers, wat zich ook financieel positief doorvertaalde.
De totale passagiersgroei van Air France-KLM was bijna 3 procent, tot 101,5 miljoen reizigers. De omzet van het concern viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5 procent hoger uit. De loonakkoorden met onder meer personeel van Air France zadelden het bedrijf op met 1,8 procent hogere personeelskosten.
In het lopende kwartaal gaat Air France-KLM uit van een minder resultaat dan in het eerste kwart van vorig jaar. Gagey baseerde zich onder meer op de ticketverkoop die wat achterbleef. Voor de maanden mei en juni lopen de verkopen juist beter dan een jaar eerder, zo liet hij weten. Voorts rekent Air France-KLM op een verdere stijging van de brandstofrekening.